Vad är begåvningshandikapp?
En föreläsning av Gunnar Kylén från 1981
Del 1 Vad är begåvning (kognitiv begåvning) och begåvningshandikapp (begåvningsnedsättning)? Olika grader av begåvningsnedsättning? Exempel på vad det kan innebära på A-, B- respektive C-nivå.
Del 2 Betydelse av ålder, erfarnhet och mognad. Olika orsaker. Ytterligare inverkan om dålig miljö, brist på inflytande, brist på utbyte, inlärd hjälplöshet.
Denna videoföreläsning är (med sina 2 delar) ca 1,5 timme lång. Föreläsningen är inspelad av Bengt Göthammar, mediaenheten på Lärarhögskolan i Stockholm. Den spelades in för att kunna användas i kurser och andra utbildningssammanhang. 1981 var Gunnar lektor vid dåvarande speciallärarutbildningen på lärarhögskolan i Stockholm.
Förslag på några kritiska funderingar att ha med sig:
Föreläsningen är från 1981. Det kan vara bra att tänka på när man lyssnar. Vilka ord, sätt att formulera sig och begrepp har hunnit bli omoderna, kanske ideologisk inkorrekta? Vad är aktuellt fortfarande och var är inte aktuellt? Hur ser man på stadieteorier idag? Teorier är generella, individer är individuella - kan Kyléns teori om begåvningsutveckling ge någon vägledning kring personer med begåvningsnedsättning? Vilken kritik kan man formulera kring Kyléns begåvningsteori, dels vetenskapligt dels utifrån en praktisk yrkesprofession?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment